Titel | Nationaliteit | Regisseur | Korte beschrijving | code |
2001: A space odyssey | Amerika, 1968 | Stanley Kubrick | Een geheimzinnige monoliet, die in de oertijd een stam van mensapen een intellectuele duw in de rug gaf, duikt op in een krater op de maan – en verdwijnt! Erachteraan met een raket, bestuurd door computer HAL. Nooit klonk J. Strauß mooier dan hier! | D-034 |
49up | Engeland | Michael Apted | Michael Apted volgt al 49 jaar een dwarsdoorsnede uit de Engelse samenleving. Iedere zeven jaar doet hij verslag via een soort van documentaire. Sommige personen hebben in de loop der tijd afgehaakt, maar de anderen zijn inmiddes oude bekenden. Mooi! | D-200 |
5 x 2 | Frankrijk, 2004 | François Ozon | Het retrograde verhaal van een relatie in vijf episoden. De gelukzaligheid waarmee de film eindigt (namelijk de eerste episode), krijgt wegens onze subtiel opgebouwde voorkennis een ongekend treurig karakter. Heel knap. | R-105 |
7up serie | Engeland, 1964-2006 | Michael Apted | Michael Apted volgt al 49 jaar een dwarsdoorsnede uit de Engelse samenleving. Iedere zeven jaar doet hij verslag via een soort van documentaire. Sommige personen hebben in de loop der tijd afgehaakt, maar de anderen zijn inmiddes oude bekenden. Mooi! | D-200 |
Abel | Nederland, 1986 | Alex van Warmerdam | Abel woont nog steeds thuis, als zoon van een nogal ‘De Avonden’-achtige vader en moeder. Als hij uiteindelijk op straat gezet wordt, ontmoet hij als snel een leuke vrouw, die echter... Zeer mooie, absurdistische film. | D-009 |
A.I. | Amerika, 2001 | Steven Spielberg | Een futuristisch sprookje – en dus zowel wreed en meeslepend als sentimenteel en ongeloofwaardig. Persoonlijk vind ik het een ademstokkend meesterwerk. Wel zakdoek bij de hand houden. | D-081 |
Aleksandra | Rusland, 2007 | Aleksandr Sokurov | Grootmoeder (glansrol van Galina Visjnevskaja!) bezoekt haar kleinzoon aan het Tsjetsjeense front. Er wordt geen schot gelost, maar de pijn van de oorlog is voelbaar. Of moet je zeggen: ondanks het ruwe overheerst de tederheid? Ontroerend kunstwerk. | D-192 |
Alice in Wonderland | Amerika, 1951 | Walt Disney | Normaal gesproken is de Disneyversie van een klassieker nogal hm... fantasierijk. In dit geval echter doet de film het boek alle eer aan. | R-008 |
Alleman | Nederland, 1963 | Bert Haanstra | Alleman is de speelse spiegel die Haanstra Nederland voorhoudt. Na een halve eeuw is het tevens een schitterend tijdsdocument. Het commentaar van Simon Carmiggelt doet de rest. Leuke muziek van Otto Ketting en Pim Jacobs. | R-001 |
Als je begrijpt wat ik bedoel | Nederland, 1983 | Harrie Geelen | Heer Ollie geniet als enige inwoner van Rommeldam het vertrouwen van de Zwelbast. Als geen ander weet hij zich volkomen in de nesten te werken. Heerlijke film, en wat een prachtig weemoedig lied over Joost! | D-141 |
Amadeus | Amerika, 1984 | Milos Forman | Prachtige film over het leven van Mozart. Glansrol voor Salieri! Schitterende operafragmenten. Een lust voor de ziel – en het inspireert Janneke om componist te willen worden. | D-001 |
Amarcord | Italië, 1973 | Federico Fellini | Een soort ‘Speak, memory’ van Fellini. Wat kunnen we ervan zeggen? Het is ontroerend, hilarisch en zeer, zeer prachtig. Naar mijn smaak een tijdloos meesterwerk. | D-099 |
Amator | Polen, 1979 | Krzysztof Kieslowski | Man koopt een 8mm-camera om er alleen zijn dochtertje mee te filmen, maar al gauw raakt hij volkomen in de ban. Niet alleen verspeelt hij zijn huwelijk, maar loopt ook tegen de verantwoordelijkheden van de filmer aan. Aandoenlijk en indringend. | D-126 |
Amelie | Frankrijk, 2001 | Jean-Pierre Jeunet | Een ‘ontroerend hedendaags sprookje’, met prijzen overladen. Ons ontging echter de draad. En ook de veelgeprezen humor had te onzen huize niet helemaal het verwachte effect. Wel hier en daar erg leuke vondsten. | D-068 |
The Amityville Horror | Amerika, 1979 | Stuart Rosenberg | De moeder veler horrorfilms. Hoewel al een kwart eeuw oud, vermag de film nog steeds kippevel te bezorgen. Er is geen geest of duivel te zien, maar suggestie doet alles. Knap, hoor. | D-112 |
Andrej Roebljov | Rusland, 1966 | Andrej Tarkovski | Het leven van Ruslands beroemdste ikonenschilder Andrej Roebljov. Tevens een schildering van zijn tijd (rond 1400). Bloederige Mongolen-invallen. Poëtsche klokkegieters-scènes. Al met al een echte, maar niet al te onbegrijpelijke, Tarkovsi-film. | D-062 |
Antieke uitvindingen | Nederland, 2007 | Teleac | Zesdelige ducumentaire over antieke uitvindingen, waarvan natuurlijk het Antikitera mechanisme het meest verbluffende is. | D-164 |
Antz | Amerika, 1998 | Eric Darnell | Wonderlijk genoeg kwam deze mierenfilm vrijwel tegelijkertijd uit met Een Luizeleven (zie aldaar), met ook nog eens grofweg dezelfde verhaallijn: eenvoudige werkmier denkt over alles na en trouwt met de prinses. Mindere animatie, mooiere dialogen. | D-114 |
De arm van Jezus | Nederland, 2003 | André van der Hout | Nog niet gezien | R-034 |
Asterix en Obelix | Frankrijk, 2000 | Claude Zidi | Een niet al te zeer mislukte mix van vele mooie albums. Echt leuk is toch vooral de tamelijk herkenbare stripsmoelen op die acteurs van vlees en bloed. | D-040 |
Baboesja | Rusland, 2004 | Lidia Babrova | Baboesja vertegenwoordigt het oude Rusland – dat nauwelijks nog lijkt te bestaan, gezien de zelfzuchtigheid van haar omgeving, haar eigen kinderen voorop. Niettemin ademt de hele film een zodanige melancholie, dat het oude Rusland toch weer verrijst. | R-102 |
De ballade van Narayama | Japan, 1983 | Shohei Imamura | Bejubeld als de beste film van Imamura. Dat doet niet direct naar zijn overige werk verlangen. Het slot is echter wel mooi. Of dat twee uur uitzitten waard is...? | D-148 |
The ballad of big Al | Engeland, 2000 | Big Al is een Allosaurus die 145 miljoen jaar geleden in Wyoming leefde. Zijn skelet werd onlangs compleet teruggevonden, aan de hand waarvan het team van Walking with Dinosaurs zijn levensverhaal reconstrueerde. Zeer mooi. | D-021 | |
The barber of Siberia | Rusland, 1998 | Nikita Michalkov | De Canadese Julia Ormond bezoekt (in het kader van een kleine oplichtingsaffaire) in 1880 Moskou. Ze wordt verliefd op de kadet Andrej. Kortstondige relatie, noodlottig einde. Gepassioneerd verhaal met zeer typische Michalkov-trekjes. | D-018 |
Batman | Amerika, 1989 | Tim Burton | Nicholson als ‘De Joker’ is de nummer 1 in deze film. Ook erg mooie vormgeving. | D-010 |
Batman returns | Amerika, 1992 | Tim Burton | De fletse Batman doet ook nu weer alle schurken extra kleurrijk uitkomen. Vooral Danny DeVito als de Pinguinman evenaart haast Jack Nicholsen in de eerste film. | R-029 |
Bean | Amerika, 1997 | Mel Smith | Suppoost Mr. Bean wordt (om van hem af te komen) als kunstexpert naar Amerika gedelegeerd. Het resultaat voert terecht als ondertitel: de ultieme rampenfilm! Bean is wat menselijker dan in zijn eigen serie, maar toch is dit een zeer geslaagd produkt. | D-051 |
Being there | Amerika, 1979 | Hal Ashby | De tuinman Chaunsey is nooit buiten het huis van zijn heer geweest. Maar als deze sterft moet hij vertrekken. Al gauw ontmoet hij een hooggeplaatst politicus. Iedereen houdt zijn simpele uitspraken voor grote wijsheden. Lang leve Peter Sellers! | D-095 |
Belle de jour | Frankrijk, 1967 | Luis Buñuel | Volstrekt gedateerd zestiger-jaren vehikel. Waren die jaren nu werkelijk zo onecht, of konden de Fransen toen nog geen films maken? Sévérine’s echtgenoot is bepaald niet zo van hopsasa, dus dan maar eens wat uitproberen in het bordeel. Hm... | R-088 |
Ben Hur | Amerika, 1959 | William Wyler | Ben Hur is joodse edelman ten tijde van de Romeinse bezetting. Door een misverstand wordt hij vernederd als slaaf, maar weet zich na jaren terug te vechten. Onvergetelijke scènes, zoals de zeeslag, de wagenrennen en de uittocht uit Egypte, o pardon. | D-041 |
Die Blechtrommel | Duitsland, 1979 | Volker Schlöndorf | Oskar besluit op negenjarige leeftijd te stoppen met groeien uit protest tegen, tja... tegen de hele wereld. Met zijn trommel en zijn luide schreeuw brengt hij de geschiedenis aan het wankelen. Vreemd boek (van Günter Graß), mooie film. | R-003 |
Die bleierne Zeit | Duitsland, 1981 | Margarethe von Trotta | Het verhaal van Gudrun Ensslin – van de Baader-Meinhof-groep – die in de gevangenis overleed (of zelfmoord pleegde – of vermoord werd?), door de ogen van haar zus. Bepaald een aangrijpende film. | D-132 |
Das Boot | Duitsland, 1984 | Wolfgang Petersen | De U-96 wordt in 1942 de Atlantische Oceaan opgestuurd om Engelse schepen te torpederen. Er gebeurt voornamelijk niets. Vijftig man in een krappe ruimte. En kòmt er dan een confrontatie, dan overheerst een gruwelijke doodsangst. | D-072 |
Brazil | Engeland, 1985 | Terry Gilliam | Een onovertroffen Terry Gilliam-film. Surrealistische toekomst-nachtmerrie, gelardeerd met hilarische motieven. 1984-achtig verhaal. Overdadige, barokke vormgeving. Prachtig! | D-088 |
The bridges of Madison County | Amerika, 1995 | Clint Eastwood | Meryl is vrouw van boer in Midden-Amerika. Als die met zijn twee kinderen drie dagen weg is, ontmoet ze de fotograaf Clint. Er ontspint zich een liefde, die bijna ontaardt in een vlucht. Verrassend mooie film. Zeer romantisch! | D-007 |
Brokeback Mountain | Amerika, 2005 | Ang Lee | Twee cowboys ontwikkelen een homofiele relatie. In macho-land Amerika is dat natuurlijk vragen om tragiek – een tragiek die overtuigend en meeslepend verteld wordt. | D-174 |
Buurman & Buurman | Tsjechië, 2006 | Lubomir Benes | 12 Grappige filmpjes van de altijd onhandige en mopperige buurmannetjes. | D-205 |
The Canterbury Tales | Italië, 1971 | Pier Paolo Pasolini | Tja, de moderne Italiaanse film... Wat kan die ook weer gedateerd zijn. Vooral van Pasolini kan ik me helemaal niet meer voorstellen dat ik er indertijd echt door geboeid was. Zal wel aanstellerij geweest zijn. | D-122 |
Car Men | Nederland, 2006 | Jiri Kylian | Een ode aan de slapstick? Aan de Tatra T77 (uit 1933)? Bizet misschien? Carmen? Waarschijnlijk aan alle vier en alszodanig aanstekelijk inelkaargezet voor 4 dansers van NDT3. | R-046 |
Carnivàle, serie 1 | Amerika, 2003 | Daniel Knauf | Het laatste grote tijdperk van tovenarij – zo luidt de ondertitel. Daarmee is niets teveel gezegd. We hebben hier te maken met een TV-serie die overdondert en waarin de magie volstrekt natuurlijk aandoet. Absoluut schitterend. | D-210 |
Carnivàle, serie 2 | Amerika, 2003 | Daniel Knauf | De hoofdrol in deze tweede serie is weggelegd voor de duivelse dominee. Wie is hij toch eigenlijk? Wat eeuwig zonde dat de geplande series 3-5 wegens gebrek aan kijkcijfers (!!!) zijn afgelast. Wat overblijft is echter evengoed goud waard. | D-211 |
Casanova | Italië, 1976 | Federico Fellini | Fellini’s meesterstuk. Als een opera ontrolt zich zijn veellagige visie op het verhaal van Casanova, voor wie de liefde een soort van mechanica is. Pure wijn voor oog en oor. Niets minder dan een waar kunstwerk! | D-133 |
C’erevamo tanto amati | Italië, 1974 | Ettore Scola | Tja, de moderne Italiaanse film... (zie eerder). Deze is anders nog altijd wel het aanzien waard, al was het maar omdat Fellini en Mastroiani er als zichzelf in voorkomen. | D-119 |
Chetyre | Rusland, 2005 | Ilja Chrjanovski | De verbluffende openingsscène is opmaat voor een tamelijk gruwelijk verhaal dat echter om verscheidene redenen bijblijft. De film won ongetwijfeld terecht de Tiger Award op het Rotterdams Filmfestival van 2005. | R-031 |
Chicken run | Engeland, 2000 | Nick Park | De kippen van Mrs. Tweedy gaan gebukt onder een waar schrikbewind. Alle ontsnappingspogingen zijn echter tot mislukken gedoemd, totdat... Wat een verrukkelijke film weer van de makers van Wallace and Gromit. | D-144 |
Chitty Chitty Bang Bang | Engeland, 1968 | Ken Hughes | Een vrolijke filmmusical voor het hele gezin. Producent Broccoli bewerkte een boek van Fleming en dat resulteert in een soort James Bond-film voor kinderen. | D-077 |
Chocolat | Engeland, 2000 | Lasse Hallström | Enigszins maniëristisch sprookje van een vrouw uit den vreemde die in een xenofoob Frans dorp een chocolaterie begint. Positieve vibraties blijken een welkom bijproduct van de bonbons en flikken. | R-078 |
Les choristes | Frankrijk, 2004 | Christophe Barratier | Franse kruising tussen ‘Bint’ en ‘Boys Town’ – met de kleurstelling van de eerste en het sentiment van de laatste. Vooropgesteld dat de cyclisch-episodische verteltrant (à la Amelie of Antonia) geen bezwaar is, garandeert de film een geslaagde avond. | R-045 |
Citizen Kane | Amerika, 1941 | Orson Welles | Wie is ‘Rosebud’ – het laatste woord uit de mond van de schatrijke, intrigerende en invloedrijke Kane. Een zoektocht van twee uur leidt ons langs een akelig realistisch stuk Amerika, maar biedt geen antwoord. Totdat, pas tijdens de aftiteling... | D-100 |
Coma | Amerika, 1978 | Michael Crichton | Aanzienlijk meer dan een ordinaire ziekenhuisthriller. Wie huivert bij de naam ‘Jefferson Institute’ behoort tot de gelukkige ingewijden. | R-077 |
Courage, het bange hondje | Amerika | John Dilworth | 23 Afleveringen, nagesynchroniseerd, en helaas opgenomen van het Preview Kanaal, wat betekent dat er nogal wat beeldwisselingen in voorkomen in verband met reclame voor datzelfde kanaal. Niettemin blijft de Grote Kunst intact. | R-002 |
Cria Cuervos | Spanje, 1976 | Carlos Saura | Nog altijd een ontroerende film, waarin de dood (zowel de echte van de moeder als de gewenste van de oma) een belangrijke rol speelt. In het premièrejaar was ik danig onder de indruk, nu toch wel wat minder. | D-117 |
The curse of the Were-rabbit | Engeland, 2006 | Nick Park | Wallace en Gromit bevrijden het dorp op een diervriendelijke manier van de talloze konijnen om aldus de jaarlijkse groentekweek-wedstrijd veilig te stellen. De omslachtige uitvindingen van Wallace gooien echter roet in het eten. Prachtig! | D-145 |
The Damned | Italië, 1969 | Luchino Visconti | Kroniek van het verval van een Duitse familie tijdens de opkomst van de Nazipartij. Visconti is de regisseur van zuiver archetypische droomelementen. Wie weet wat dit betekent is een net zo grote fan als ik. | D-097 |
The dark knight | Amerika, 2008 | Christopher Nolan | Nieuwe verfilming van Batman en de Joker. Vooruit, misschien is de film wat realistischer en in ieder geval een stuk duisterder dan de versie met Jack Nicholson, maar die blijft toch onovertroffen. | D-199 |
Death in Venice | Italië, 1971 | Luchino Visconti | Het boek van Thomas Mann lijkt wel het boek van de film – zo precies volgt deze de tekst. Maar Mann’s citaten uit eigen werk heeft Visconti (vondst!) veranderd in citaten uit werken van Mahler – die dus tevens de onvergetelijke filmmuziek vormen. | D-101 |
Diaghilev — de Russische jaren | Nederland, 2005 | Wilbert Bank | De titel zegt het al: ruwweg de eerste helft van het leven van Diaghilev, gelardeerd met vele getuigenverklaringen, brieven, geboortehuizen en filmfragmenten, vormen het onderwerp van deze alleszins aanschouwbare documentaire. | R-004 |
Dinosaur | Amerika, 2000 | Walt Disney | Het Krijt volgens Disney. Na de allesverwoestende meteoorinslag winnen de lieve, verstandige en redelijke dieren het toch weer van de stoute stijfkoppen. Maar goed, iedere kritiek verstomt bij het aanschouwen van een dergelijke technische suprematie. | D-029 |
Doctor Zhivago | Amerika, 1965 | David Lean | De door en door goede wees dr. Zhivago trouwt met zijn stiefzusje, maar wordt tijdens de revolutie verliefd op Anna. Bloedige historie vormt achtergrond voor een van de grote liefdesverhalen – naar de roman van die taaie Pasternak. | D-107 |
Doctor Zhivago² | Engeland, 2002 | Giacomo Campiotti | Hetzelfde verhaal, maar grimmiger en realistischer, minder episch. Ook tekstgetrouwer? Ik moet dat boek toch eens gaan lezen. De cast is in ieder geval heel wat aannemelijker dan in de beroemde klassieker van David Lean. | R-005 |
A dog’s life — The kid — Behind the screen | Amerika, 1916 – 1921 | Charles Chaplin | Drie films van Charlie Chaplin, waarvan The kid natuurlijk de bekendste is. Maar o, o... kan iemand die pianist van zijn stoel trekken? | D-030 |
La dolce vita | Italië, 1960 | Federico Fellini | Marcello is geziene columnist van een roddel- en schandaalkrant. Daarvoor stort hij zich iedere nacht in het ‘zoete leven’ van de jet-set. Maar achter alle feesten en glamour gaat een diepe tragiek schuil... | D-042 |
Dora | , 2007 | Educatief en interactief bedoelde kleuter-DVD. Als de kinderen een keer niet goed opletten, kieperen we het ding de container in. | D-187 | |
De avonturen van Dribbel | Engeland, 2000 | Twaalf afleveringen van het hondje Dribbel. Marleentje vindt het prachtig! | D-106 | |
De nieuwe avonturen van Dribbel | Engeland, 2005 | Helemaal hetzelfde en toch anders. | D-147 | |
Dumbo | Amerika, 1941 | Walt Disney | Het olifantje Dumbo wordt stevig gepest om zijn buitenproportionele oren. Maar alle circusgasten verstommen als blijkt dat hij ermee kan vliegen. Een disney-film uit de oude doos, dus gelukkig geen musical-imitatie. | R-011 |
Earth | Engeland, 2007 | Alastair Fothergill & Mark Linfield | Een uittreksel uit de beroemde BBC-documentaires, Overweldigende beelden die vooral naar meer doen verlangen. | D-194 |
The elephant man | Engeland, 1980 | David Lynch | John Merrick is zwaar misvormd, al valt er met de beste wil geen olifant in te zien. Van kermisattractie tot medisch mirakel, maar ook van beest tot mens. Waargebeurd verhaal, zakdoek in de aanslag houden. | R-013 |
L’enfant et les sortilèges | Nederland, 1986 | Jiri Kylian | Ravel’s allermooiste parel in de ultieme droom-enscenering. Onvergetelijk! | D-153 |
The english patient | Amerika, 1996 | Anthony Minghella | Twee verhalen eigenlijk. Maar vooral het verhaal van de liefde van graaf Almásy voor Katharine en vise versa – een onmogelijke liefde natuurlijk, door het woestijnzand, de oorlog en de getrouwde status van K. Loopt dan ook slecht af! | D-037 |
Erik, of het klein insektenboek | Nederland, 2004 | Gidi van Liempd | Als je erin slaagt het klassieke boek van Bomans uit het hoofd te zetten, dan is dit een redekijk goede film. | R-074 |
Eternal sunshine of the spotless mind | Amerika, 2004 | Michel Gondry | Wat doen wij in het volstrekt hypothetische, maar in deze film overtuigend vertelde, geval indien we een liefdesrelatie helemaal kunnen overdoen, maar met de voorkennis van een mislukking? Ik zal het hier niet verklappen, maar de film is intrigerend! | R-068 |
Être et avoir | Frankrijk, 2002 | Nicolas Philibert | Een Franse dorpsonderwijzer beslommert in zijn eentje de zes klassen van een lagere school. Zonder syllabussen, accreditaties of competentienota’s. Wel met zoveel hart, dat ons allen de tranen in de ogen schieten. | D-103 |
Extra’s, serie 1 | Engeland, 2005 | Ricky Gervais | Andy Millman is figurant en komt aldus in aanraking met de grote namen in de filmwereld. Dezen spelen zichzelf, maar zien er kennelijk geen bezwaar in zich van hun weerzinwekkendste kant te laten zien. Grote klasse! | D-179 |
Extra’s, serie 2 | Engeland, 2006 | Ricky Gervais | Misschien een ietsie-pietse minder dan de eerste serie, maar nog altijd een vakkundig meesterwerk. | D-180 |
Fanny och Alexander | Zweden, 1982 | Ingmar Bergman | Fanny en Alexander trekken na de dood van hun vader samen met hun moeder bij de bisschop in. Wat is de kille, zelfs duivelse sfeer een contrast met hun familieleven van voorheen. En wat een magisch meesterwerk van Bergman. De volledige versie! | D-118 |
Fantasia 2000 | Amerika, 2000 | Walt Disney | In technisch opzicht superieur aan de eerste Fantasia. In overige opzichten niet. | D-008 |
Fargo | Amerika, 1996 | Joel Coen | Een thriller, maar een overrompelende thriller. Haast erger nog dan het bloedige verhaal is de beklemming van de provincie. Een volbloed meesterwerk! | R-084 |
Father and Daughter | Nederland, 2000 | Michael Dudok de Wit | Met Oscar bekroonde korte Nederlandse animatiefilm. Zeer terecht gewonnen. | R-052 |
Fawlty Towers, compleet | Engeland, 1975 | John Cleese | De twaalf delen van de beste Engelse sit-com ooit. | D-038 |
8 Femmes | Frankrijk, 2002 | François Ozon | Grand Pas de Huit. Frankrijk’s grootste actrices van het moment zijn samengekomen in een wonderlijke ‘whodunnit’, gevat in een nadrukkelijk toneelbeeld en gelardeerd met quasi-spontane liedjes. Fascinerend. | R-041 |
Festen | Denemarken, 1998 | Thomas Vinterberg | Als de ogen eenmaal gewend zijn aan de onvaste Dogma-cameravoering, ontvouwt zich een ware onttakeling van een toch al niet bijster sympathieke familie. Vader is 60 geworden en iedereen komt bijeen. Dan volgt de inmiddels wereldberoemde toast... | R-018 |
Fierce creatures | Engeland, 1997 | Fred Schepisi en Robert young | Algemeen aanvaard als mindere, tot zelfs geheel mislukte, opvolger van ‘A fish called Wanda’. Daar kan ik het slechts ten dele mee eens zijn: de grappen zijn in deze film bijvoorbeeld heel wat talrijker. | R-039 |
The fifth element | Amerika, 1997 | Luc Besson | Een puberverhaal over goed en kwaad in het heelal, maar met gelikte special effects en prachtige aankleding van Jean-Paul Gaultier. Reden van bewaren is toch echter alleen de onvergetelijke opera-aria (Donizetti), ingezongen door Inva Mula Tchako. | R-020 |
La fille mal gardée | Engeland, 1960 | Frederick Ashton | Een van de meesterwerken van Ashton. En wat een dansers, zeg! Marleentje krijgt er geen genoeg van. | R-006 |
Le fils | België, 2002 | Jean-Paul et Luc Dardenne | Enigszins in Dogma-stijl gefilmd portret van een man en een jongen. Meer kan er niet over verteld worden zonder het plot te verraden, wat een aanzienlijk deel van de schokken, symbolen en verrassingen zou wegnemen. Indringend! | R-059 |
Finding Nemo | Amerika, 2003 | Clownsvisje Nemo wordt door duikers geschept en in een aquarium gezet. Vader gaat er achteraan, min of meer geholpen door de vis-met-amnesie Dory. Hilarisch verhaal – en, mijn God!, wat een prachtige animatie toch weer van Pixar. | D-091 | |
A fish called Wanda | Engeland, 1988 | John Cleese | John Cleese is fletse advocaat, maar raakt verstrikt in een kwartet boeven, dat elkaar op wel vier niveau’s bedriegt. Ondanks zichzelf gaat hij er met de beste buit vandoor. Zeer onderhoudend. | D-023 |
The Fisher King | Amerika, 1991 | Terry Gilliam | Een van de betere Gilliam-films – en dat zegt wel wat. Fantastische waan, metamorphoses, lijden en wedergeboorte. Wat een kunstenaar! | D-169 |
Flushed away | Engeland, 2006 | Bowers en Sam Fell, David | De makers van Wallace & Gromit hebben zich voor één keer aan de computeranimatie gewaagd. Het resultaat is misschien wat druk, maar niettemin zeer onderhoudend. Uiteraard blijven W&G veruit favoriet. | R-104 |
Forrest Gump | Amerika, 1994 | Robert Zemeckis | Aandoenlijk verhaal over een simpele ziel, door hemzelf op een bankje in het park verteld. | R-056 |
Four weddings and a funeral | Engeland, 1994 | Mike Newell | Onschadelijk ‘feel good’-vehikel. Engeland’s grootste knuffel-sukkel loopt 109 minuten lang huwelijk met L’Oréal-icoon Andie McDowell mis. En dan, in de 110e minuut... (23x raden). | R-042 |
Gandhi | Engeland, 1983 | Richard Attenborough | Na twintig jaar begint de onverwoestbaar geachte film hier en daar toch barstjes te vertonen. De mahatma is wel èrg volmaakt – op het Bijbelse af. Maar goed, het blijft een indrukwekkende man (en dito schouwspel). | D-032 |
De gebroeders Leeuwenhart | Zweden, 1977 | Olle Hellbom | Het boek van Astrid Lindgren is betoverend mooi en vreselijk droevig. Of de film deze kwaliteiten evenaart, valt nog te bezien. | R-085 |
Gennadi Rozhdestvensky — Conductor or Conjuror? | Frankrijk, 2003 | Bruno Monsaingeon | De altijd vriendelijke oude baas van de foto’s blijkt precies zo’n geen-tegenspraak-duldende ijzervreter te zijn als al zijn mede-topdirigenten. Enkele korte, maar prachtige historische fragmenten verheffen deze documentaire boven het gemiddelde. | R-004 |
Ginger e Fred | Italië, 1986 | Federico Fellini | De ultieme executie van het gemiddelde niveau van de televisie in het algemeen en de Italiaanse in het bijzonder (Rai Uno). Maar tegelijkertijd een hartverscheurend verhaal over teloorgang en alles gaat voorbij, voorbij, voorbij (hier snikken, svp). | D-123 |
Una giornata particolare | Italië, 1978 | Ettore Scola | Terwijl Mussolini’s toespraak aan het volk overal wordt uitgezonden en in de film onafgebroken aanwezig is, brengt homofiel Marcello het hart van Sophia op hol. De chemie is echter wederzijds, wat zeg ik... velerzijds! | D-160 |
Gladiator | Amerika, 2000 | Ridley Scott | Marcus Aurelius wil zijn generaal Maximus tot opvolger benoemen. Maar zoonlief steekt daar een stokje voor. Moord, verraad, corruptie – typisch Rome (in 189 AD). Maar Maximus neemt wraak... als gladiator! Een film met epische trekjes. | D-013 |
God bestaat niet | Nederland, 2005 | Paul Jan van de Wint en Rob Muntz | Zes intellectuelen (van hersenonderzoeker tot astronooom) vertellen over de onzinnigheid, het gevaar en de humorloosheid van het geloof. Dat doen ze met een redelijkheid en afstandelijke rust die je bij gelovigen nimmer aantreft. | R-015 |
The Godfather Trilogy | Amerika, 1972-1990 | Francis Ford Coppola | Verbluffende kroniek van een maffiafamilie in Amerika. Verbazend knap hoe historische gebeurtenissen worden geherinterpreteerd. Niets minder dan een monument, al was het maar door de enorme lengte. | D-181 |
The gold rush | Amerika, 1925 | Charles Chaplin | Een klassieker die nog altijd vermag te vermaken. De gekookte schoen, de balletbroodjes, de balancerende hut, de timing, de humor... Wat een artiest, die Chaplin! | R-037 |
Good-bye Lenin | Duitsland, 2003 | Wolfgang Becker | Zeer overtuigde DDR-communiste raakt in coma en ontwaakt pas een paar jaar later. Zij moet dan worden behoed voor heftige emoties, maar inmiddels is de Muur gevallen. Haar zoon tracht krampachtig de oude DDR-sfeer te bewaren. Ontroerende comedie. | R-063 |
The great dictator | Amerika, 1940 | Charles Chaplin | Een eigenlijk nogal flauwe en daardoor ook nog eens langdradige, maar desondanks heel beroemde film. Chaplin heeft natuurlijk wel eeuwig krediet, zij het dan door andere producten. | R-037 |
The brothers Grimm | Engeland, 2005 | Terry Gilliam | Gilliams visie op het leven van de gebroeders Grimm en het ontstaan van hun beroemde boek. Uiteraard is de hele geschiedenis zelf een sprookje – meer dan dat, zelfs: een Gilliam-sprookje! | R-087 |
Grimm | Nederland, 2003 | Alex van Warmerdam | Sprookjeselementen in een schijnbaar realistisch verhaal geïmporteerd. Maar een film van Van Warmerdam is altijd surrealistisch – en lijkt nog het meest op een vreemde droom. Spanje, bijvoorbeeld, ligt meteen achter een klein Nederlands viaduct... | R-022 |
Hable con ella | Spanje, 2002 | Pedro Almodóvar | Uiterst weemoedig relaas van twee mannen wier geliefden in coma liggen. Verrassende ontknoping. Mooie film. | R-060 |
Harry Potter 1: De steen der wijzen | Engeland, 2001 | Chris Columbus | Harry heeft talent en wordt tovenaarsleerling op Zweinstein. Zijn ongewoon sterke gave brengt hem in tal van huiveringwekkende moeilijkheden. Deel I van de stroeve boeken van Rowling is zeer meeslepend verfilmd. | D-050 |
Harry Potter 2: De geheime kamer | Engeland, 2002 | Chris Columbus | De preciese verfilming vol oogverblindende ‘special effects’ kan niet verhullen dat Deel Twee nog onhandiger is geschreven dan Deel Een. Gelukkig acteren Harry cum suis wel al iets beter, terwijl ook nu weer John Williams’ muziek veel goed maakt. | D-071 |
Harry Potter 3: De gevangene van Azkaban | Engeland, 2004 | Alfonso Cuarón | Harry c.s. acteren al weer wat beter dan in de vorige films. De special effects zijn zo mogelijk nog overtuigender (vooral de Hippogrief is verbluffend). En het verhaal, ach dat nemen we op de koop toe. | D-113 |
Harry Potter 4: De vuurbeker | Engeland, 2005 | Mike Newell | Het toverschooltournooi, waaraan Harry ongewild meedoet, blijkt door Voldemort te zijn gemanipuleerd ten dienste van zijn herrijzenis. Duistere film qua kleur en begrijpelijkheid. Begint zowaar op het boek te lijken. | D-146 |
Harry Potter 5: De orde van de Feniks | Engeland, 2007 | David Yates | Voldemort is nog altijd bezig met terugkomen. Deze keer wordt hij tegengehouden door de Orde van de Feniks. Hoe dat precies gaat, is mij ook na twee keer bezichtigen niet duidelijk, maar dat dondert geloof ik niet. Als je maar mee-hypet. | D-176 |
Harry Potter 6: De halfbloed prins | Engeland, 2009 | David Yates | Wederom wordt Voldemort verslagen, zij het met toenemend grote offers. In deze aflevering legt zelfs Perkamentus het loodje – tenminste, als ik het me goed herinner, want zo eenvoudig is deze brei aan plotjes niet te volgen. | D-207 |
Heavenly creatures | Nieuw-Zeeland, 1994 | Peter Jackson | Pauline (bokkige puber) en Juliet (al vrouw van de wereld) sluiten een zeer hechte vriendschap, waarin fantasie en realiteit om voorrang strijden. Als de ouders willen ingrijpen is er maar één oplossing... Gebaseerd op Pauline’s dagboeken. | D-138 |
Heimat 1 | Duitsland, 1984 | Edgar Reitz | Hoewel niet gauw verlegen om superlatieven, kom ik ze hier tekort. Wat zou ik graag in Schabbach wonen en praten met Maria, met Glasisch, of noem ze maar op. Vijftien uur is veel te kort. Gelukkig is er nog een deel 2 en een deel 3. | D-170 |
Heimat 2 | Duitsland, 1992 | Edgar Reitz | Heimat 2 is volgens fans de beste van de drie. Het is in ieder geval de langste, zodat je vrijwel eindeloos kunt genieten. En is het dan toch opeens afgelopen, dan is er altijd nog deel 3. | D-171 |
Heimat 3 | Duitsland | Edgar Reitz | Deel 3 is eindelijk in breedbeeld. Nu zitten we met onze neus nog dichter op de wederwaardigheden van Hermännchen en zijn onsympathieke geliefde. En als dit alles voorbij is, beginnen we weer vrolijk van voren af aan. | D-172 |
Heksje Lily | Duitsland, 2009 | Stefan Ruzowitsky | Lily is een gewoon meisje dat droomt van toveren. Met behulp van een onhandig draakje wordt die droom bewaarheid. Het verhaal rammelt nogal eens, maar dat deert onze verslaafde spruiten totaal niet. | R-107 |
Hero (Ying Xiong) | China, 2002 | Zhang Yimou | Het verhaal (half historie, half legende) is ondergeschikt aan de overweldigende beelden. Hoe ver kunnen kleur en schoonheid gaan? Hier doet het bijna pijn. | R-082 |
L’histoire du soldat | Nederland, 1988 | Jiri Kylian | Nog niet gezien | D-154 |
Hou de trein in het oog | Tsjechoslowakije, 1966 | Jirí Menel | Nog niet gezien | D-135 |
House of the flying daggers | China, 2004 | Zhang Yimou | Wat een verbluffende pracht schotelt Zhang Yimou ons hier weer voor. De scène in het bamboebos, bijvoorbeeld, of de openings-dans – het zijn ongekende feesten voor het oog. | R-083 |
Houston Ballet | Amerika, 1991 | Een ballet van Ben Stevenson en twee van Christopher Bruce, gedanst door het Houston Ballet. De DVD kwam tevoorschijn bij het opruimen. Lenneke weet er waarschijnlijk meer van. | D-104 | |
The Hulk | Amerika, 2003 | Ang Lee | Geniale zoon van geniale vader (in Amerikaanse films zijn wetenschappers en genieën altijd geschift) barst fors uit zijn kleren (maar nooit uit zijn onderbroek) zogauw hij kwaad wordt. Toch weet Ang Lee er een onderhoudende film van te maken. Knap. | R-010 |
I, robot | Amerika, 2004 | Alex Proyas | Robots nemen de macht over. Stokoud cliché wordt net iets boven de middelmaat getild door inventief scenario en prachtige effecten. Zelfs Will Smith is nog enigszins te pruimen. | R-094 |
Ice Age | Amerika, 2002 | Chris Wedge | Enigszins cartooneske computeranimatie. ’t Verhaal is niet sterk en lijkt een samenraapsel van Shrek, Monsters & Co. en nog wat meer populaire films. Toch wel enigszins vermakelijk (en Janneke moet ervan huilen). | D-079 |
Ice Age 2 — The Meltdown | Amerika, 2006 | Carlos Saldanha | De gezworen vrienden worden bedreigd door een mondiale opwarming, hoe actueel. In de ijstijd bracht dat natuurlijk wel wat meer spektakel dan in de era van Idols – en de makers van Ice Age 2 hebben zich daarbinnen nog eens extra uitgeleefd. | D-166 |
Ice Age 3 — Dawn of the Dinosaurs | Amerika, 2009 | Carlos Saldanha | Dinosauriërs in de IJstijd? Dat doet denken aan de Flinstones. Maar het thema wordt aannemelijk uitgewerkt en de grappen zijn nog beter en talrijker dan in de vorige twee avonturen. | D-206 |
Ik ben Willem (1) | Nederland, 2002 | Mijke Jong | Jeugdseries die zwaar leunen op de jongerencultuur in het algemeen en op de takkeherrie in het bijzonder, kunnen in de regel niet op onze sympathie rekenen. Maar er zijn natuurlijk altijd briljante uitzonderingen. Zoals Willem! | D-158 |
Ik ben Willem (2) | Nederland, 2005 | Mijke Jong | Wat een fantastische regie. Wij zijn te onzen huize volkomen verslaafd aan deze ontroerende, maar toch zeer eigentijdse zedenschetsen. | D-159 |
Indiana Jones and the kingdom of the crystal skull | Amerika, 2008 | Steven Spielberg | Razendsnelle Indiana Jones-film, met tal van verwijzingen naar de vorige drie films en met ironische terzijdes over de leeftijd van de acteurs, aangevuld met de prachtigste effecten. Kortom, een volbloed Spielberg-schepping. | D-203 |
L’innocente | Italië, 1976 | Luchino Visconti | In mijn herinnering een van de mooiste films van Visconti, maar deze DVD-versie moet nog worden opgezet. | D-178 |
Into great silence | Duitsland, 2006 | Philip Gröning | Nog niet gezien | R-071 |
L’Invitation | Zwitserland, 1973 | Claude Goretta | Een groepje kantoormensen gaat op bezoek bij een rijke, maar verlegen collega. Niet beschermd door de vetrouwde bedrijfsbiotoop weet men plotseling niet goed raad met elkaar. Het feestje ontspoort dan ook danig.. | D-124 |
It | Amerika, 1990 | Tommy Lee Wallace | Er huist iets angstaanjagends in het moeras. En iedere dertig jaar vinden er in het naburige stadje gruwelijke moorden plaats. Een groep vrienden bindt de strijd aan. Erg mooie, klassieke en zeer enge Stephen King-verfilming. | D-110 |
Jabberwocky | Engeland, 1981 | Terry Gilliam | Dennis is leerling-tonmaker in een moerasdorp in wel zeer duistere middeleeuwen. Om zijn geliefde Griselda (formaat bulldozer) voor zich te winnen gaat hij naar de stad. De bevolking daar wordt echter geteisterd door een vreselijk monster. Heus leuk. | D-057 |
James Bond: Casino Royale | Engeland, 2006 | Martin Campbell | Dat het plot volkomen duister blijft, is iets dat wij alleen onszelf aanrekenen. Maar Johan Cruijff als James Bond, die bovendien een staalharde killer is? Pure misdaad. O, Sean! O, Roger! O, Timothy desnoods! We worden oud... | D-162 |
James Bond: Diamonds are forever | Engeland, 1971 | Guy Hamilton | De schurk Blofeld wordt een kopje kleiner gemaakt. Heel mooi is de achtervolging per raceboot en de racistische oer-amerikaanse sherrif. Ach nee, dat is weer een andere film. | R-069 |
James Bond: Die another day | Engeland, 2002 | Lee Tamahori | Schurkenstaat Noord-Korea is nu de grote vijand. Van de ene kant wordt Bond steeds realistischer (zit bijvoorbeeld 14 maanden gevangen), van de andere kant wordt de film steeds onrealistischer (onzichtbare auto, zeg nu zelf!) | D-083 |
James Bond: From Russia with love | Engeland, 1963 | Terence Young | Misdaadsyndicaat Spectre doet voor het eerst zijn intrede. Een van de betere Bond-films, met als onvergetelijke bonus het optreden van Lotte Lenya als lesbische DDR-agente! | R-065 |
James Bond: Golden eye | Engeland, 1995 | Martin Campbell | De USSR mag dan gevallen zijn, in Rusland is veel nog steeds niet pluis. James redt andermaal de wereld. Heel mooi is natuurlijk de achtervolging per tank door de straten van Moskou, waarbij heel wat (decor)materiaal sneuvelt. | D-065 |
James Bond: Goldfinger | Engeland, 1964 | Guy Hamilton | Auric Goldfinger (namen in James Bond-films zijn vaak zwaar aangezet) wil Fort Knox van zijn goud beroven, met behulp van zijn assistente Pussy Galore (wat zei ik?). Gelukkig is James in de buurt. | R-066 |
James Bond: License to kill | Engeland, 1989 | John Glenn | De knipoog verdwijnt en maakt plaats voor serieus geweld. Deze tweede en laatste film met Timothy Dalton bevindt zich nog op het grensvlak. Sensatie is er anders genoeg. James is hier een oppermachtige Zuidamerikaanse drugsbaron de baas. | D-075 |
James Bond: Never say never again | Engeland, 1983 | John Glenn | Boef Largo (de beste ooit!) kaapt twee kernraketten. Voordat deze het heelal vernietigen heeft James ze al weer uitgeschakeld. De beste James Bond-film! | D-017 |
James Bond: Octopussy | Engeland, 1983 | john Glen | Weelderige Bondfilm, waarin James het voor elkaar krijgt om zich binnen 1 minuut (want de atoombom staat op ontploffen) tot een volledig geschminckte clown om te kleden. | R-067 |
James Bond: Quantum of Solace | Engeland, 2008 | Marc Foster | Honderd minuten vol onbegrijpelijke actie en dialogen, waarvan ik me nu al helemaal niets meer herinner. Misschien moeten we maar niet meer automatisch iedere nieuwe James Bond-film kopen. | D-197 |
James Bond: The living daylights | Engeland, 1987 | John Glenn | Jeroen Krabbé is een overlopende Sovjet-generaal. Deze blijkt echter een dubbelrol te spelen. Zijn bloedmooie vriendin, de celliste Kara, spaart hij ook al niet. Gelukkig is James er nog. | D-014 |
James Bond: Tomorrow never dies | Engeland, 1997 | Roger Spottiswoode | Mediatycoon creëert wereldcrises om daar als eerste over te kunnen berichten. James verijdelt natuurlijk alle snode plannen, zij het met toenemend geweld en met afnemend knipoog. Wat was Roger Moore toch goed... | D-111 |
Ja Zuster, nee Zuster | Nederland, 2002 | Pieter Kramer | Remake en compilatie van de oorspronkelijke TV-serie, waarbij dus noodgedwongen veel zijlijntjes en liedjes (De Oude Jacob!!) gesneuveld zijn. Het restant is echter nog altijd verrassend springlevend. | R-055 |
Jean de Florette | Frankrijk, 1986 | Claude Berrie | De stadse Jean (zoon van Florette) erft een boerderij met stukje grond in de Provence. Hij sleurt vrouw en dochter mee in een ruraal avontuur, dat door jalouzie en xenofobie van de plaatselijke bevolking (m.n. Papet) tot mislukken gedoemd is. | D-108 |
Johnny English | Engeland, 2003 | Peter Howit | Rowan (Mr. Bean) is thans geheim agent à la James Bond. Dat riekt naar onvergetelijke kolder, maar een welwillende glimlach is alles wat de film teweegbrengt. Dat is nochtans altijd nog beter dan menig komisch bedoeld product. | D-093 |
Jour de fête | Frankrijk, 1949 | Jacques Tati | De dorpse postbode François ziet op de nationale feestdag een documentaire over het moderne Amerikaanse postwezen. Hij besluit zelf ook snel en efficiënt te worden. Tati’s motoriek alleen al is voldoende voor de totale mislukking. | R-019 |
Jozef van den Berg 1 | Nederland | Jozef van den Berg | De onnavolgbare Oppergod van het poppentheater met vier van zijn voorstellingen: Bericht van Eénoog — Het geluk van morgen — O... oceaan — Moeke en de dwaas | R-100 |
Jozef van den Berg 2 | Nederland | Jozef van den Berg | Twee theatershows: De geliefden — Man met de rode hoed. En twee interviews uit de tijd na zijn jammerlijke vertrek als poppenspeler. | R-101 |
Jurassic Park 1 | Amerika, 1992 | Steven Spielberg | Op een eiland wordt een park gebouwd waarin levende (gekloonde) dinosaurussen getoond zullen worden. Enkele deskundigen moeten het park op veiligheid testen. Dan gaat er iets vreselijk mis... Razend spannend, adembenemend mooie dinosaurussen! | D-003 |
Jurassic Park 2 – the lost world | Amerika, 1997 | Steven Spielberg | Sommige dinosaurussen blijken nog in leven, maar dit valt steeds moeilijker geheim te houden. InGen wil er een slaatje uit slaan door een T-Rex te vangen en in San Diego tentoon te stellen. Dat is vragen om moeilijkheden. Spannend! | D-004 |
Jurassic Park 3 | Amerika, 2001 | Joe Johnston | Qua verhaal wordt de hand van meester Spielberg node gemist, nu ja... Jongetje overleeft 8 weken op eiland met nòg bloedstollender dino’s dan in de vorige twee films. Wordt uiteindelijk gered, maar niet voordat ons hart tien maal heeft stilgestaan. | D-045 |
De jurk | Nederland, 1996 | Alex van Warmerdam | De bizarre odyssee van een bloemetjesjurk. Weer een prachtige, vervreemdende film van Alex van Warmerdam. | D-089 |
Kaguyahime | Nederland, 1994 | Jiri Kylian | Verbluffend, overdonderend, geen woorden. | D-035 |
Kaos | Italië, 1984 | Paolo en Vittorio Taviani | Vijf verhalen van Pirandello. In 1984 was ik diep onder de indruk; is dat nu nog steeds zo? Mmm... ja, toch wel minder. | D-025 |
Karsten en Petra | Noorwegen | 10 Afleveringen van het Noorse kleuterdrama. Haalt het natuurlijk niet bij de gemiddelde Nederlandse jeugdfilm (Zakmes, Madelief, Willem), toch is vooral Loek weldegelijk eraan verslaafd – maar ja, waaraan niet? | R-051 | |
Kikkerdril | Nederland, 2009 | Simone Dusseldorp | Nog niet gezien – althans nog niet door mij; wel door de enthousiaste kinderen. | D-202 |
Kill Bill 1 | Amerika, 2003 | Quentin Tarantino | Zwaar gestileerde samurai-film. Wraak voert de boventoon. Maar wat allemachtig meeslepend verteld. Zelfs mijn onovertroffen vechtfilm-dedain legde het prompt af tegen deze dwingende beelden. | D-149 |
Kill Bill 2 | Amerika, 2004 | Quentin Tarantino | Stilering maakt plaats voor realiteit. Dat vraagt om wat meer inlevingsvermogen, hetgeen niet altijd even makkelijk is op te brengen. Niettemin vormen beide delen een tweeluik dat niet snel vergeten zal worden. | D-150 |
Knetter | Nederland, 2005 | Martin Koolhoven | Bonnie is een meisje in een wereld waarin alle, lichtelijk van de norm afwijkende, gebeurtenissen zwaar zijn aangezet – de nadrukkelijke filmwereld, dus. Desondanks is het de nieuwe absolute favoriet van Marleen en Loek (i.e. aug. 2009). | R-104 |
Knofje | Nederland, 2003 | Rita Horst | 6 Afleveringen van de gelijknamige TV-serie, speciaal voor kleuters, maar wij ouders pinken telkens in de ooghoeken. Wat een prachtig vormgegeven en geregisseerde pareltjes zijn dit. Trouwens, het verhalenboek is ook erg leuk. | D-128 |
Knorretje’s grote film | Amerika, 2003 | Francis Glebas | Wonderlijk, hoe een door-en-door Amerikaans filmbedrijf (de Disney-studio) toch zo raak de subtiele sfeer en grappen van het door-en-door Engelse Winnie the Pooh-verhaal weet te treffen. Erg mooi. | R-104 |
De Komedianten | Griekenland, 1974 | Theo Angelopoulos | Nog niet gezien | D-125 |
De kroon | Nederland, 2004 | Pieter de Baan | Max van der Stoel wordt door premier Wim Kok opgedragen om vader Zorreguieta van het huwelijk van zijn dochter weg te houden. Hoe ging dat precies in zijn werk? Dat weten we niet (want staatsgeheim), maar deze TV-versie is verrassend overtuigend. | R-023 |
Kruistocht in spijkerbroek | Nederland, 2006 | Ben Sombogaart | Hm... tja, ’t is wel allemaal heel internationaal en daarnaast ook net echt, maar waarom viel ik dan toch drie keer in slaap? Nog maar eens herbekijken. | D-173 |
An evening with Jirí Kylián | Nederland | Jiri Kylian | Drie oude balletten van de toen al geniale choreograaf Kylián: Sinfonietta (even wervelend als Janácek’s gelijknamige muziek), Symphony in D (verfijnde humor in de dans!) en Stamping Ground (dat de overgang naar zijn meer abstracte periode markeert). | D-151 |
Jirí Kylián’s Black & White ballets | Nederland | Jiri Kylian | Falling Angels, Six Dances, No more play, Sweet Dreams, Sarabande en Petit mort vormen gezessen de zgn. Zwart-Witte balletten van Kylián – een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis van de choreografie! | D-152 |
De laatste lach | Nederland, 2007 | Freek de Jonge | Waar haalt hij het vandaan? Al zoveel moois en onbetaalbaar grappigs geproduceerd en nu weer Twee Uur tranen van pret en ontroering. | R-097 |
Ladri di biciclette | Italië, 1948 | Vittorio de Sica | De eerste film in een lange reeks van Italiaans realisme – en meteen al helemaal raak. Te beroemd om hier nog eens uit de doeken te doen. | R-091 |
Lang leve de koningin | Nederland, 1995 | Esmé Lammers | Sara (8) doet het niet best op school. Maar als er een nieuw jongetje in de klas komt dat haar met het schaken laat kennismaken, blijkt ze een supertalent. Niet verwonderlijk, want haar (tot dan toe onbekende) vader... | D-043 |
The Langoliers | Amerika, 1995 | Tom Holland | Een bomvolle Boeing schiet door een tijdgat. De weinige overlevenden hebben even tijd nodig om zich dat te realiseren. Hoe weer terug? En wat is dat voor een vreselijk geluid in de verte? Naar een boek van Stephen King. | D-054 |
Lásky jedné plovovláksy (Liefdes van een blondine) | Tsjechoslowakije, 1965 | Milos Forman | Puberliefde in een verstikkend provincialisme. En dan ook nog in de zestiger jaren. En dát nog eens in Sovjet-Tsjechoslowakije. En toch is het een prachtig verhaal, dankzij verbluffende acteurs en een eersteklas regisseur. | R-089 |
Das Leben der Anderen | Duitsland, 2006 | Florian Henckel von Donnersmarck | Stasi-agent komt tot inkeer. Dat hij één van de weinigen zal zijn geweest, zo ze al bestonden, doet niets af aan dit verpletterende Kunstwerk. | D-196 |
Het lelijke eendje e.a. | Amerika | Walt Disney | Een zestal ‘Silly Symphonies’, waarvan eigenlijk alleen het titelfilmpje echt leuk is. | D-143 |
Lepel | Nederland, 2005 | Willem van de Sande Bakhuyzen | Nogal droevig verhaal van een jongetje alleen – nu ja, hij heeft een stiefmoeder, maar die is klassiek akelig. Gelukkig zijn er ook heel goede mensen. Bovendien is er goede filmmuziek. Dus valt alles toch nog mee. | R-049 |
Life of Brian | Engeland, 1979 | Terry Gilliam | Brian wordt geboren in Bethlehem in het jaar 0. Omwille van een vrouw zoekt hij aansluiting bij een ondergrondse beweging. Maar al gauw belandt hij aan het kruis. De meest hilarische en allerklassiekste Monty Python-film! | D-136 |
Linus i Svingen | Noorwegen | Het dorpje Svingen is het toneel van Linus met zijn vriendjes en vriendinnetjes. Ze zijn op het kleffe af zo wijs, maar gelukkig is er ook nog een echt kind, namelijk de vader van Linus. Zes afleveringen, zeer populair bij L&M. | R-054 | |
The Lord of the Rings | Amerika, 1978 | Ralph Bakshi | De hobbit Frodo neemt het op zich de Ring van het Kwade terug te brengen naar Mordor. Hij weet zich geflankeerd door vele vrienden, maar ook begluurd door nog meer vijanden. Tolkiens uitgesponnen magie is redelijk verbeeld. | D-039 |
The Lord of the Rings 1 – extended edition | Nieuw-Zeeland, 2002 | Peter Jackson | De hobbit Frodo neemt het op zich de Ring van het Kwade terug te brengen naar Mordor. Hij weet zich geflankeerd door vele vrienden, maar ook begluurd door nog meer vijanden. Deel 1 lijkt wel de ultieme verfilming. Werkelijk prachtig! | D-056 |
The Lord of the Rings 2 | Nieuw-Zeeland, 2002 | Peter Jackson | Gollem doet zijn intrede. Hoe is het mogelijke dat hij perfect lijkt op de voorstelling die ik er 30 jaar geleden van had. Zijn schizofrene aard wordt prachtig benadrukt. Wat een meeslepende verfilming van dit oorspronkelijk ietwat droge deel. | D-080 |
The Lord of the Rings 3 | Nieuw-Zeeland, 2002 | Peter Jackson | Het epos is volbracht. Dat trage boek hoeven we nu gelukkig nooit meer in te kijken. Bravo, Peter Jackson! | D-096 |
Lost in translation | Amerika, 2003 | Sofia Coppola | Uitgebluste, oudere acteur die in Tokio een whisky-reclame moet opnemen ontmoet jonge, door haar man verwaarloosde, landgenote. Ze trekken samen op. De publiekshit kreeg van onze gids 5 sterren – zelf vind ik 3 wel genoeg. | R-047 |
Een luizenleven | Amerika, 1998 | Pixar Animation Studios | Flip de mier heeft heel wat ellende op zijn geweten. Zijn ingewikkelde pogingen om het goed te maken roepen nog meer ellende in het leven. Maar het loopt goed af. En wat een schitterende animatie en kleuren! | D-002 |
Madelief: krassen in het tafelblad | Nederland, 1998 | Ineke Houtman | De oma van Madelief stierf als strenge, droge vrouw. Is ze altijd zo geweest? Gecategoriseerd als jeugdfilm, in het hoofd gekrast als Meesterwerk. Wat een parel aan de toch al rijke kroon van Nederlandse jeugdfilms. Chapeau, Ineke Houtman! | R-030 |
Magnolia | Amerika, 1999 | Paul Thomas Anderson | Een zeven- of achttal verschillende verhalen over evenzoveel personen, die in triviale relatie tot elkaar staan. Magistraal en pakkend verteld, dat wel, maar een climax of clou ontbreekt – of het moet dat pseudo-filosofische coda-geneuzel zijn. | D-120 |
La mala educación | Spanje, 2004 | Pedro Almodóvar | Nog niet gezien | R-064 |
Manhattan murder mystery | Amerika, 1993 | Woody Allen | Een soort ‘Rear Window’, maar dan op z’n Woody Allen’s. | D-087 |
Manon des Sources | Frankrijk, 1986 | Claude Berrie | Vervolg van Jean de Florette. Na de dood van haar vader ontwikkelt Manon zich tot een plaatselijke nimf en bovendien tot een ongelooflijke schoonheid. Het verhaal ontrolt zich als een heuse streekroman met dito ontknoping, maar je blijft kijken. | D-109 |
Mars attacks! | Amerika, 1996 | Tim Burton | De marsmannetjes (sterk gelijkend op Harry Mulisch) zijn volkomen onbetrouwbaar. De gehele sterrencast gaat er dan ook aan! Zeer on-hollywoods, behalve dan het eind-goed-al-goed. Wat kan die Nicholson toch indrukwekkend kwaad worden! Heerlijke film. | D-076 |
Mary Poppins | Amerika, 1964 | Robert Stevenson | Behoort met The Sound of Music tot de grote klassieke filmmusicals. Het quasi Cockney-gezwatel van Dick Van Dyke neigt weliswaar tot ergerlijk, maar dat is dan ook het enige minpuntje in dit vrolijke en niet al te sentimentele product. | R-080 |
Match point | Amerika, 2005 | Woody Allen | Allen-film uit de sector Misdaad-blijft-onbestraft. Anders dan in bijvoorbeeld Crimes and Misdemeanors is dat thans het gevolg van puur geluk. De film is er niet minder hartverscheurend om. | D-167 |
Matilda | Amerika, 1996 | Danny DeVito | Matilda beschikt over magische gaven. Dat redt haar uit de klauwen van de verschrikkelijke Juffrouw Bulstronk. Samen met haar lievelingsjuf komt ze achter een groot geheim. Boek van Roald Dahl is door DeVito meesterlijk verfilmd. | D-078 |
Matrix | Amerika, 1999 | Zach Staenberg | De mensheid leeft in 2199 (zonder het te weten) in één grote virtual reality. Toch hebben sommigen dat door en vormen aldus een strijdbare ondergrondse. Het belangrijkste wapen in deze technologische toekomst is nochtans wederom karate. Och toch! | D-027 |
Matrix reloaded | Amerika, 2003 | Zach Staenberg | Oei, oei, de matrix bleek nog niet verslagen. Er moet nog heel veel meer karate worden vertoond. Sterker, ’t is nóg niet genoeg! Een derde deel is nodig. Of dat ooit in de verzameling gaat worden opgenomen valt nog te bezien. | D-105 |
De meester en zijn leerling | Nederland, 2002 | Sonia Herman Dolz | Wat zijn masterclasses ook weer vervelende dingen. Ook Gergiev hangt de schalkse, maar o zo wijze allesweter uit. En de leerlingen kunnen zich zoals altijd niet onmiddellijk losmaken van hun geconditioneerde reflex. | R-014 |
Men in black | Amerika, 1997 | Barry Sonnenfeld | Men In Black hebben een zwart pak met dito zonnebril en vreemde speeltjes, maar geen identiteit. In deze film wordt ons uit de doeken gedaan dat zij de wereldbevolking beschermen tegen aliens, die en masse onze planeet blijken te bevolken. Leuk! | R-076 |
Men in black 2 | Amerika, 2002 | Barry Sonnenfeld | Aflevering 2 heet net zo leuk te zijn als aflevering 1. Persoonlijk zie ik dat anders, maar vooruit, er is nog altijd veel vaart en prachtige speffects. En de aarde wordt toch weer op het nippertje gered. | D-082 |
Mephisto | Hongarije, 1981 | István Szabó | Klaus klimt op als acteur. Maar wat moet hij doen als de nazi’s aan de macht komen? Zijn engagement blijkt niet bijster sterk. Is hij nu een bewierookt aanhanger of een gedoodverfd slachtoffer? Meer dan bloed of kogels schetsen de dialogen de gruwelen. | D-115 |
Merce Cunningham | Amerika | Charles Atlas | D-186 | |
Microcosmos | Frankrijk, 1997 | Claude Nuridsany & Marie Pérennou | Wat leeft er zoal in het gras van een gewone Europese wei? Heel veel, en vooral onvergetelijk mooi! | D-015 |
Minoes | Nederland, 2001 | Vincent Bal | Poes Minoes likt aan een verdacht vaatje van de firma van Ellemeet. Als juffrouw Minoes wordt ze de assistent van de onhandige journalist Tibbe. Met behulp van de katten van Killendoorn ontdekken ze wat er nog meer mis is met Ellemeet. Verrukkelijk! | D-060 |
Minuscule | Frankrijk, 2007 | Met de computer gegenereerde insecten bevolken de echte wereld en gunnen ons een kijkje in hun habitat. Die blijkt erg grappig te zijn. | D-184 | |
Mission Cléopâtre | Frankrijk, 2002 | Alain Chabat | Ondanks mediasterren en miljoenen oogt de film mat en melig. Bij nadere beschouwing echter blijken veel grappen subtiel. Maar de meningen te onzen huize blijven verdeeld. In ieder geval krijgt het oorspronkelijke Asterix-album de voorkeur. | R-040 |
Modern Times | Amerika, 1936 | Charles Chaplin | In de Crisisjaren ontmoet Charlie zijn geliefde Paulette. Hij belooft haar koste wat kost een huis, ‘al moet hij er voor werken!’ Onvergetelijke scènes, zoals het geblindoekt rolschaatsen naast een afgrond. | R-001 |
12 Monkeys | Amerika, 1995 | Terry Gilliam | Het eeuwige-lus-thema in tijdreisverhalen, maar wel in handen van tovenaar Terry Gilliam. Typische kenmerken: overdadige aankleding, wonderlijke mix van ouderwetse èn nieuwe techniek, bizarre randfiguren, en op diabolische wijze mooi. | D-139 |
Mon oncle | Frankrijk, 1958 | Jacques Tati | De warmste film van Tati. Alleen al door die warmbloedigheid kan Hulot nooit als voorloper van Mr. Bean worden beschouwd – wat evenwel soms beweerd wordt, bijvoorbeeld door mij. | D-161 |
Monsters en co. | Amerika, 2001 | Pixar Animation Studios | De wereld der monsters ontleent zijn energie aan kindergillen. Sulley is top-verschrikker. Maar als een klein meisje per ongeluk aantreedt wordt een duizelingwekkende reeks van gebeurtenissen ingezet. Weer een prachtfilm van Pixar. | D-059 |
Monty Python and the holy grail | Engeland, 1974 | Terry Gilliam | King Arthur en zijn ridders van de ronde tafel zoeken de heilige graal. De oude legende is een onwrikbare klassieker, maar krijgt thans hevige concurrentie van de versie van Monty Python. Verrukkelijke film. | D-052 |
Monty Python’s ‘The meaning of life’ | Engeland, 1983 | Terry Gilliam | Verzameling sketches in de typische Monty Python trant, zij het met iets meer lijn. Zeer hilarisch. | D-053 |
Van Moskou tot Magadan | Nederland, 2009 | Jelle Brandt Corstius | Fantastische reis door Rusland. Zeer persoonlijk verslag. Zowel aangrijipend als grappig. Kan meerdere keren bekeken worden. | D-195 |
Mulholland drvie | Amerika, 2001 | David Lynch | Een film als een droom, Hollywood als nachtmerrie. Vanaf het openingsshot worden we tot het eind toe meegesleurd in een almaar groter wordend raadsel. Herbekijking is gelukkig bepaald geen straf. | R-036 |
My dad is 100 years old | Canada, 2006 | Guy Maddin | Een ode van Isabella Rossellini aan haar vader. Beroemde figuren passeren de revue, allemaal gespeeld door Rossellini. Mooi, knap en kort. | R-032 |
Naked | Engeland, 1993 | Mike Leigh | Johnny is een pathologische prater, beledigend, humoristisch, zwartgallig, shockerend. Hetzelfde geldt voor de film, die als een adembenemende odyssee langs Londen’s zelfkant kan worden gezien. | D-131 |
Nijntje en haar vriendjes | Nederland, 2002 | Dick Bruna | 16 Afleveringen lang neuzelen Nijntje en haar vriendjes oer- en oerbraaf door. Het titellied wordt op de Vlaamse kant wèl zuiver gezongen, maar is daar helaas weer vermusicald. Gelukkig is de belangstelling van beide ukken tanende. | D-067 |
De Noordelingen | Nederland, 1992 | Alex Warmerdam | Vervreemdend spektakel in zowel extreem steriele Vinex-wijk als in een Terry Gilliam-achtig bos. Schitterend camerawerk. Nederlandse top. | R-096 |
North by Northwest | Amerika, 1959 | Alfred Hitchcock | Grant wordt door een spionnennetwerk abusievelijk aangezien voor de informant Kaplan – een niet-bestaande creatie van de Amerikaanse Geheime Dienst. Zijn leven is daardoor uiterst onzeker. Klassieke scènes. | D-031 |
Notting Hill | Amerika, 1999 | Roger Michell | En weer is onze Hugh verliefd – deze keer op een spicht met opgezwollen mond. Natuurlijk komt alles goed, maar niet voordat we twee uur lang naar lang niet onvermakelijk gestuntel hebben gekeken. De viespeuk Spike steelt de ware show. | R-057 |
Ober | Nederland, 2006 | Alex van Warmerdam | De filmpersonages, waaronder onze ober, klagen bij de scenarioschrijver over hun rol en worden zelfs geweldadig. Geen nieuw concept, maar in handen van surrealist Van Warmerdam wordt het natuurlijk een prachtfilm. | R-093 |
Oblomov | Rusland, 1979 | Nikita Michalkov | Oblomov kan maar niet besluiten om actief te worden, zelfs niet onder aandrang van zijn onstuimige vriend Stolz, tot... Olga in zijn leven verschijnt. Erg lang houdt hij het echter niet vol. Ach, ach, wat een hartstochtelijk mooie film! | D-061 |
The office | Engeland, 2001-2003 | Ricky Gervais & Stephen Merchant | David Brent is afdelingshoofd van een kantoor, zeer ingenomen met zichzelf en onuitstaanbaar. Iedere aflevering brengt een zinkend gevoel van plaatsvervangende schaamte teweeg. In onovertroffen documentaire-stijl gefilmd. Schitterend! | D-142 |
One flew over the cuckoos nest | Amerika, 1975 | Milos Forman | Jack simuleert gekte om gevangenisstraf te ontlopen en gunt ons aldus een kijkje in de wereld van de psychiatrie – de Amerikaanse, wel te verstaan. De film gaf indertijd de doorslag bij het afschaffen van de lobotomie. Komisch èn indrukwekkend! | D-022 |
L’Ours | Frankrijk, 1988 | Jean-Jacques Annaud | Het beertje Youk verliest zijn moeder door een ongeluk. Hij sluit zich aan bij de grote beer Bart, die echter door jagers wordt achterna gezeten, De film heeft weliswaar een wat softe moraal, maar het schouwspel is er niet minder duizelingwekkend om. | R-028 |
Het paard van Sinterklaas | Nederland, 2005 | Mischa Kamp | De chinese Winky komt met haar moeder naar Nederland. Haar vader heeft daar al een paar jaar een chinees restaurant. Haar belangstelling voor paarden brengt haar nieuwe vrienden en zelfs avontuur. Mooie jeugdfilm. | R-075 |
Pane i tulipani | Italië, 2000 | Silvio Soldini | Geen film met Bruno Ganz mag worden overgeslagen. Waarom het dan toch 7 jaar duurde eer wij hier aan begonnen...? Geen idee, deze film is een zeer vermakelijk ‘feel good’-product, en nog romantisch op de koop toe! | R-058 |
Pantserkruiser Potjomkin | Rusland, 1925 | Sergej Eisenstein | Volgens sommigen de beste film aller tijden. Kul, natuurlijk – maar de beroemde trappenscène is zelfs nu nog altijd indrukwekkend, dat wel. | R-013 |
A passage to India | Engeland, 1984 | David Lean | De beminnelijke dr. Aziz wordt door een victoriaanse Engelse ten onrechte beschuldigd van aanranding. Uiteindelijk komt alles goed. Deze droge samenvatting doet totaal geen recht aan dit epische en romantische drama naar een boek van Foster. | D-092 |
De passie en de pijn | Nederland, 2003 | Noud Holtman | Zoals wij allen maar al te goed weten wordt op de beroepsmusicus niets minder dan roofbouw gepleegd, met alle ontwrichtingen van dien. De leden van het RPhO doen een boekje open. Vanzelfsprekend niets vergeleken met balletpianisten. | R-014 |
Pearl harbor | Amerika, 2001 | Michael Bay | ‘Oorlog als teamsport’ oordeelde onze krant bij de première. Er is nog wel meer af te dingen op het product: clichématig, sentimenteel, heel erg Amerikaans. Maar dat neemt niet weg dat de beroemde aanval zeer indrukwekkend in beeld is gebracht. | D-070 |
Peter en de wolf | Engeland, 1997 | Matthew Hart | Gedanst door leerlingen van de RAD. Aardige toegift bij het superieure L’enfant et les sortilèges van Kylián. | D-153 |
Pi | Amerika, 1998 | Darren Aranofsky | Wetenschappers zijn volstrekt geschifte psychopaten, dat is duidelijk. En wiskundigen zijn de wereldvreemde variant. Algebra is in essentie mystiek, dat wisten onze voorouders al. En Amerika is ons gidsland. | R-013 |
The Pianist | Amerika, 2001 | Roman Polanski | Het joodse getto in Warschau is al vaker onderwerp van films (en vele boeken) geweest. Ook Polanski slaagt er niet in de verschrikkingen te doen beklijven. Toch maakt de film wel indruk, al was het maar omdat het allemaal echt gebeurd is. | D-074 |
Pieter Post | Engeland, 1996 | Grappige klei-animaties. | D-188 | |
Pietje Bell | Nederland, 2002 | Maria Peters | Nog niet gezeien | D-185 |
Pipo en de p-p-Parelridder | Nederland, 2003 | Martin Lagestee | Alsof Cor Witsen nog in leven is – zo precies lijkt de stem van Pipo. Het verhaal is waarschijnlijk niet beter dan de scripts van de oorspronkelijke serie, maar vooruit: de kinderen van nu kijken net zo gefascineerd als wij destijds. | R-053 |
Pirates of the Caribbean 1 | Amerika, 2003 | Gore Verbinscki | Tegen de oorspronkelijke verwachting in een heerlijke familiefilm met verbluffende effecten. Vooruit, dat deel twee gaan we ook bekijken. | R-038 |
Pirates of the Caribbean 2 | Amerika, 2005 | Gore Verbinscki | Volstrekt onbegrijpelijke mantel- en degenfilm, maar volgens Janneke nog een wonder van doorzichtigheid vergeleken met Deel 3. Dat betekent dat de serie te onzen huize hier stopt. | D-165 |
Planet of the apes | Amerika, 2001 | Tim Burton | Gelikte remake van het origineel (met Charlton Heston), maar met veel minder onthutsende ontknoping. De special effects zijn fantastisch, maar wat is die hoofdpersoon een lul, zeg! Overigens speelt Heston hier Thade’s vader – een aap dus. | R-021 |
PlayTime | Frankrijk, 1967 | Jacques Tati | De films van Tati zijn een genre op zich. PlayTime is de perfecte titel voor deze Hulotesque choreografie van spiegelingen en milde spot, van vervreemding en verwondering. | D-086 |
Pluk van de Petteflet | Nederland, 2004 | Ben Sombogaart | De beroemde illustraties van Fiep Westendorp komen volledig tot leven. Datzelfde kan niet helemaal gezegd worden van het verhaal van Annie M. G. Schmidt – een probleem dat zich wel vaker voordoet met literatuur. Toch een vermakelijke familiefilm. | R-048 |
The Polar Express | Amerika, 2004 | Robert Zemeckis | Jongetje gelooft niet in de Kerstman en wordt daarom met de stoomtrein meegenomen naar de Noordpool. Dat kan natuurlijk nooit een fatsoenlijk verhaal opleveren, maar de computeranimaties zijn verbluffend! | R-044 |
Polleke | Nederland, 2003 | Ineke Houtman | Polleke is verliefd op Mamoun. Maar hij is moslim en zij is niets. Cliché-gegeven krijgt in de handen van Ineke Houtman emotionele proporties. Niet helemaal het niveau van Madelief, maar nog altijd heel erg mooi. | R-009 |
Poltergeist | Amerika, 1982 | Steven Spielberg | TV-hater Spielberg laat zijn demonen zich van de televisie bedienen, om o.a. een kind te doen verdwijnen. Het resultaat is bepaald bloedstollend, maar tegelijktertijd ook erg mooi. Terecht een ware klassieker. | D-130 |
De Poolse bruid | Nederland, 1998 | Karim Traïdia | Meesterwerk. Ode aan het Groningse landschap, al is het verhaal van de Poolse vrouw die ontsnapt uit het bordeel en een schuilplek vindt bij boer Henk, bepaald niet ondergeschikt. Meesterwerk, dat mag best tweemaal gezegd worden. | R-095 |
Il Postino | Italië, 1994 | Michael Radford | Het alom geroemde, tragikomische verhaal van postbode Mario, die onder invloed van Pablo Neruda dichter wordt en activist. Op het sentimentele af zo mooi. | R-090 |
Ran | Japan, 1985 | Akira Kurosawa | In Japan was het compleet uitmoorden van gehele dorpen en stammen kennelijk een dagelijkse bezigheid tussen 9.00 en 17.00 uur, waardoor je je erover verbaast dat er nog Japanners zijn. Maar goed, er zijn tenslotte ook nog steeds Engelsen. | D-156 |
Rashomon | Japan, 1950 | Akira Kurosawa | Vier visies op een moord. Ik geloof niet dat ik Rashomon ooit op een lijstje van de 10 beste films aller tijden heb zien prijken, maar wat mij betreft is het een serieuze kandidaat. | D-157 |
The reader | Amerika, 2008 | Stephen Daldry | De verbluffende acteerprestatie van Kate Winslet (die bijvoorbeeld precies zo schonkig loopt als je van een onelegante conductrice kunt verwachten) verhult niet dat de film ver achterblijft bij het boek. De erbarmelijke muziek doet de rest. | D-204 |
Red planet | Amerika, 2000 | Antony Hoffman | De aarde is bijna onleefbaar. Mars wordt bewoonbaar gemaakt, maar blijkt daardoor niet vrij van gevaarlijke fauna. De ‘special effects’ mogen er wel zijn, maar het verhaal is om te huilen. Nu ja, voor €9,99... | D-069 |
Remains of the day | Engeland, 1993 | James Ivory | De perfecte butler Stevens wijdt zich zo aan zijn werk, dat hij verder niets in de gaten heeft: dat zijn vader lijdt, dat zijn meester Nazi-sympathieën heeft en vooral dat Emma liefde voor hem opvat. Of merkt hij misschien toch iets? | D-033 |
Requiem for a dream | Amerika, 2000 | Darren Aranofsky | Deprimerend verslag over drugsverslaafden. Regisseur Aranofsky wordt door kenners als een groot talent gezien. Ik ben geen kenner. | D-134 |
Richter, L’insoumis | Frankrijk, 1997 | Bruno Monsaingeon | Achter het stuurse schoolhoofdengezicht gaat dan wel geen flierefluiter schuil, maar toch een bij vlagen aardige man met zelfs humor. En natuurlijk prachtig pianospelen. | R-012 |
The Ring | Amerika, 2002 | Gore Verbinski | Goed, ik ben geen kenner. En Janneke weet te vertellen dat deze film nog Niets is. Maar persoonlijk kan ik me geen enger verhaal voorstellen, dat bovendien zo eng gefilmd is. ’t Schijnt een remake te zijn, maar vooruit, toch meesterlijk. En ENG, dus. | R-098 |
Robots | Amerika, 2005 | Chris Wedge | Jonge robot wil aan de bak als uitvinder, net als er een boef wederrechtelijk aan de macht is gekomen. Het verhaal is wat slapjes, maar de grappen zijn leuk en talrijk – en de animatie weer verbluffend. | R-092 |
Het rode korenveld | China, 1987 | Zhang Yimou | De culturele revolutie bereikt zelfs het allerplatste land. De zojuist getrouwde en al weer weduwe geworden Gong Li verweert zich dapper. Niet de mooiste film van Yimou, maar natuurlijk nog altijd zeer het aanzien waard. | R-024 |
Le roi danse | Frankrijk, 2000 | Gérard Corbiau | Nog niet gezien | D-198 |
Rowan Atkinson Live! | Engeland, 1981-1986 | Rowan Atkinson | Enkele van zijn beste acts. | D-058 |
Russian Ark | Rusland, 2002 | Aleksandr Sokurov | Een ware ode aan St. Petersburg’s Hermitage en tegelijkertijd een kunstwerk, diezelfde Hermitage waardig. | D-098 |
7 Russische sprookjes | Rusland, 1959-1982 | Zeven Russische animatiefilms uit de oude Sovjet-doos en allemaal even prachtig. Zoals bijvoorbeeld ‘Er was eens een hond’ in Rousseau-stijl getekend is... En hoe vreemd mooi is ‘Sprookje der sprookjes’... | R-035 | |
Samen voor ons eigen | Nederland, 1979-1981 | Koot en Bie | De oerversie van de LPF. Wat zijn ze toch goed, die twee! | D-063 |
Saving private Ryan | Amerika, 1998 | Steven Spielberg | Groepje soldaten haalt collega Ryan van achter de frontlinies weg. Tja... Ondanks de nauwkeurig in beeld gebrachte verschrikkingen tijdens de grote Normandische invasie is het toch weer een beetje een heldenfilm geworden. Amerikanen, nietwaar? | D-102 |
Schindler’s list | Amerika, 1993 | Steven Spielberg | Schindler ziet economisch profijt gedurende de Holocaust en reserveert een aantal joden voor zichzelf. Gaandeweg verschuiven zijn intenties en verandert hij in een oprechte redder. Waargebeurd verhaal en toch... nu ja, toch wel mooi. | D-121 |
Sense and Sensibility | Engeland, 1995 | Ang Lee | Het hopeloos gedateerde verhaal van Jane Austen krijgt magische aantrekkingskracht in het screenplay van Emma Thompson. De fantastische regie en de onovertroffen acteerprestaties doen de rest. Superieur Engelse filmkunst. | D-090 |
Seven | Amerika, 1995 | David Fincher | Detective Somerset krijgt één week voor zijn pensioen te maken met een serie zeer geslepen moorden en een irritante assistent. De film steekt qua raffinement en gruwel ‘The Silence of the Lamb’ naar de kroon! Prachtige titelfilm, overigens. | D-024 |
Shaun the sheep | Engeland, 2007 | Nick Park | 20 filmpjes die Mirjam en Chip voor ons van internet hebben gedownload – toen dat nog kon. Shaun is van hetzelfde kaliber als Wallace and Gromit. | R-086 |
The Shawshank redemption | Amerika, 1994 | Frank Darabont | Vakkundig gemaakt gevangenisdrama, waarin zoals gewoonlijk de directeur en het personeel gewetenloze oplichters en sadisten zijn en de gevangenen uiteraard wijs en goedhartig. Toch goed voor een gezellig gezinsavondje. | R-061 |
Shrek | Amerika, 2001 | Andrew Adamson | Het verhaal (op zich reeds een persiflage op Tristan en Isolde) vormt een rijgdraad voor een stoet aan kolderieke verwijzingen naar menig klassieker. Vooral concurrent Disney krijgt er godlasterlijk (dus verrukkelijk!) van langs. Smullen!! | D-044 |
Shrek 2 | Amerika, 2004 | Andrew Adamson | Opnieuw een hilarische film met veel spot en vileine verwijzingen. De hilariteit is echter soms wel wat vermoeiend. Grote ster in deze aflevering is de Gelaarsde Kat. | D-011 |
Shrek 3: Shrek de Derde | Amerika, 2007 | Chris Muller | Shrek moet net als in de eerste film weer iemand ophalen, te weten de troonopvolger van zijn zojuist overleden schoonvader. Wat knap toch, dat deze film minstens zo leuk en hilarisch is als de twee voorgaande. En wat een verbluffende animatie! | D-177 |
Signs | Amerika, 2003 | Mel Gibson | Een Buitenaardse-Invasie-film die nu eens niet op ‘speffects’ drijft. De aliens krijg je zelfs nauwelijks te zien. Wel wordt ons grote spanning en een vreemd soort teneergedrukte stemming voorgeschoteld. Amerikaans einde natuurlijk, dat wel. | D-094 |
Simon | Nederland, 2004 | Eddy Testall | Simon bewandelt weliswaar bedenkelijke wegen, maar is desondanks sympathiek. Vooral als bij hem ongeneeslijke kanker wordt vastgesteld. On-nederlands goede acteerprestaties. | D-190 |
The Singing Detective | Engeland, 1986 | Dennis Potter | De detectiveschrijver Marlow ligt met ernstige psoriasis in het ziekenhuis. Door verveling en hallucinaties identificeert hij zich voortdurend met één van zijn personages. Op talloze niveau’s grijpen fictie en werkelijkheid ineen. Geniaal! | D-209 |
The sixth sense | Amerika, 1999 | M. Night Shyamalan | Kinderpsycholoog Crowe helpt een achtjarig jongetje dat behept schijnt te zijn met een zesde zintuig. De film is mooi en huiveringwekkend tegelijkertijd. De ontknoping is zeer verrassend (maar analoog aan De derde politieman van Flann O’Brien) | R-070 |
Sjakie en de chocoladefabriek | Amerika, 1971 | Mel Stuart | Sjakie en zijn familie zijn op een voorbeeldige manier straatarm. Hij wint echter een van de vijf prijzen die hem – samen met vier onuitstaanbare andere kinderen – de gelegenheid geeft de wereldberoemde chocoladefabriek van Willy Wonka te bezichtigen | D-028 |
Sleepless | Nederland, 2004 | Jiri Kylian | Prachtig begin, maar dan beginnen die eindeloze duetten. | R-046 |
Sneeuwwitje | Amerika, 1937 | Walt Disney | Sneeuwwitje ontsnapt aanvankelijk niet aan haar boze stiefmoeder en uiteindelijk niet aan haar prins-in-maillot. De eerste Disney-speelfilm en nooit meer overtroffen. | D-036 |
Soleil trompeur | Rusland, 1994 | Nikita Michalkov | De vervreemdende vermenging van pre- en postrevolutie-elementen (pastorale idylle en beklemmend Sovjetrealisme) ontaardt ten gunste van het laatste. Het dochtertje van Michalkov is onweerstaanbaar – datzelfde geldt voor het Rusland van zijn dromen. | R-016 |
The sound of music | Amerika, 1965 | Robert Wise | De moeder aller musicals. Zelfs moeder-overste barst in epidemisch zingen uit. Anders dan wij thans gewend zijn kon men dat in 1965 overigens wel heel goed. Hoewel het een waargebeurd verhaal betreft, is de Hollywoodkitch vaak ergerlijk aanwezig. | D-085 |
Sous le sable | Frankrijk, 2000 | François Ozon | Marie is plotseling weduwe, maar kan dat op de keper beschouwd niet accepteren. Het verhaal is bijna een gemeenplaats, maar door de ongelooflijke acteerprestaties wordt het een indringende documentarie. | R-033 |
Soylent green | Amerika, 1973 | Richard Fleischer | Een SF-film uit de oude kartonnen doos, met dito decorstukken. Toch een verrassend verhaal – en wat een ontknoping! | D-137 |
Star Wars 1 – The phantom menace | Amerika, 2001 | George Lucas | Een film voor ingewijden. Vooral Tim weet er alles van, maar wij simpele gezinsleden krijgen nog niet zoveel vat op deze avonturenfilm in het heelal. | D-047 |
Star Wars 2 – The attack of the clones | Amerika, 2002 | George Lucas | Hoe dieper het heelal in, hoe holler het verhaal. Maar wat kan ons dat bommen? Ruimteschepen willen we zien! En robots. En vreemde planeten. Dat alles is er. In overvloed! | R-007 |
Star Wars 3 – Revench of the Sith | Amerika, 2005 | George Lucas | Tjonge, wat is het druk, daar in het heelal – en al helemaal in die enorme steden. En nooit klappen die vliegende auto’s eens opelkaar. Nu ja, het hele universum wordt dan wel vernietigd, maar dat komt door de Jedi (of de Sith, of de ?) | D-163 |
The Storyteller – Griekse mythen en sagen | Amerika, 2002 | Tim Henson | Theseus, Perseus, Orpheus, alsmede Daedaleus, pardon, Daedalus en Icarus. Mooie, doch sobere TV-bewerking van deze verhalen uit de oude mythologische doos. | D-048 |
Stromboli, terra di Dio | Italië, 1950 | Roberto Rossellini | Nog niet gezien | R-032 |
Svadba | Rusland, 2000 | Pavel Loengin | Huwelijk op het Russische platteland dat op traditioneel alcoholische wijze ontspoort. Corrupte agent Borzov steelt de show. Tweederangs film, maar niettemin heerlijk. | R-072 |
Swimming pool | Frankrijk, 2003 | François Ozon | De detectiveschrijfster Sarah Morton trekt zich met een writers-block terug in een villa in Frankrijk. Daar raakt ze ogenschijnlijk betrokken in een heuse misdaad. Of, wacht... nee? De mysterieuze Ozon is weer op zijn best. | R-105 |
Swiss family Robinson | Amerika, 1960 | Ken Annakin | De zwitserse familie Robinson lijdt schipbreuk en spoelt aan op een tropisch eiland. Naar het geschater van de beide peuters te oordelen, gaat het er daar vrolijk aan toe, maar van zelf meekijken is nog niets gekomen. | R-073 |
Tea | China, 2003 | Pierre Audi | Met behulp van Chinese traditie, avant-garde technieken en de oude Tritonus als harteklop bereikt Tan Dun momenten van grote schoonheid, ingebed in een zee van traagheid. Het statische toneelbeeld doet de rest, maar wat een zangers, zeg! | R-025 |
Hier zijn de Teletubbies | Engeland, 1996 | Anne Wood en Andrew Davenport | De immer blije en kleffe teletubbies vermogen alle hangpeuters te vermaken, ons eigen Marleentje helaas niet uitgezonderd. Zelfs Loek krijgt al belangstelling. Gelukkig kan het ding over een paar jaar de container in. | D-129 |
The ten commandments | Amerika, 1956 | Cecil B. de Mille | Mozes blijkt niet een farao-zoon, doch slechts Joodse slaaf. Plotselinge interesse in het lot van de Joden. Weet je wat... we gaan ze bevrijden! Daarmee werd het gedonder met de Palestijnen ingeluid (Jericho), maar dat paste er al niet meer op. | D-012 |
TerugKeek op de Week | Nederland, 1977-1998 | Koot en Bie | Ze zijn geniaal, die Koot en Bie. | D-064 |
Tideland | Canada, 2005 | Terry Gilliam | De nogal trage film (althans naar de maatstaven van Terry Gilliam) met nogal lugubere ontwikkelingen. lijkt toch de idylle van het landleven te bezingen. Misschien toch nog eens kijken. | D-174 |
Time bandits | Engeland, 1981 | Terry Gilliam | Kevin, zoon van ouders die alleen in nieuwe huisraad geïnteresseerd zijn, wordt door zes dwergen ontvoerd en mee terug in de tijd genomen. Hilarische ontmoetingen met historische figuren. Prachtige fantasy-film. | D-020 |
Tinke, het wolvemeisje (Ulvepigen Tinke) | Denemarken, 2002 | Morten Køhlert | Het weesmeisje Tinke leeft alleen en verwilderd in een bos. Ze ontmoet de koeienhoeder Larus. Samen proberen ze haar grootouders te vinden. Sentiment ligt op de loer, maar wordt nergens ergerlijk in dit zeer rurale 19e eeuwse Deense jeugddrama. | R-062 |
Titanic | Amerika, 1997 | James Cameron | Leonardo wint een ticket voor de overtocht met de Titanic en noemt zichzelf de gelukkigste man van de wereld. Zo zijn er wel meer cynische verwijzingen naar de overbekende afloop. De film valt overigens meer dan mee. | D-019 |
La tourneuse de pages | Frankrijk, 2006 | Denis Dercourt | Mélanie zakt voor haar pianoexamen door een onhandigheid van de voorzitster van de commissie. Tien jaar later komt ze als kindermeisje en als bladomslaanster bij haar werken. Ze neemt op subtiele maar verpletterende wijze wraak. | D-175 |
Toy Story 1 | Amerika, 1995 | Pixar Animation Studios | Woody de Cowboy is Andy’s lievelingsspeelgoed, totdat... Buz Lightyear zijn intrede doet. De animositeit tussen beiden verandert gedurende de film langzaam in een stevige vriendschap. In een woord: schitterend! Zeer sterk verhaal. | D-005 |
Toy Story 2 | Amerika, 1999 | Pixar Animation Studios | Woody blijkt een collectors item te zijn en wordt als zodanig ontvoerd door een verzamelaar. Zijn vrienden proberen hem te redden. Iets minder sterk verhaal dan nummer 1, maar wel onwaarschijlijk mooie animatie. | D-005 |
Tre fratelli | Italië, 1981 | Francesco Rosi | Drie broers keren terug naar het platteland om hun moeder te begraven. Niet alleen onderling blijken ze uitelkaar gegroeid. En ach, die arme oude man... Wat een mooie film, zeg. Zelfs na een kwart-eeuw. | R-017 |
Troy | Amerika, 2004 | Wolfgang Petersen | De meningen zijn verdeeld, maar ik behoor vooralsnog tot het kamp dat in deze Achilles een soort van Antieke James Bond ziet. Herbekijking schijnt echter tot herwaardering te leiden, dus vooruit... we zetten het ding nog wel eens op. | D-140 |
The Truman show | Australië, 1998 | Peter Weir | Er klopt iets niets in het leven van Truman Burbank – en dat begint ook bij hemzelf langzaam door te dringen. De film, die als komedie wordt aangeprezen en dat inderdaad ook wel is, onthult nochtans een verpletterende waarheid. | D-073 |
Der Untergang | Duitsland, 2004 | Oliver Hirschbiegel | De laatste weken van Hitler, angstaanjagend goed gebracht door de beste acteur aller tijden, Bruno Ganz. | D-168 |
Les vacances de monsieur Hulot | Frankrijk, 1953 | Jacques Tati | Monsieur Hulot brengt zijn vakantie aan het strand door. Dat zegt genoeg. Het perron, zijn opwachting bij de juffrouw, het vuurwerk – het zijn stuk voor stuk klassieke scènes. | R-019 |
Les Valseuses | Frankrijk, 1974 | Bertrand Blier | Buddyfilm in het voetspoor van bijvoorbeeld Jack London en Jan Cremer. Nogal bedenkelijke moraal. Schijnt de tijdgeest goed weer te geven. Gelukkig dan maar dat die tijd alweer dertig jaar achter ons ligt. | D-116 |
Vertigo | Amerika, 1958 | Alfred Hitchcock | Scotty wordt verliefd op de vrouw die hij moet schaduwen. Er ontstaat – vlak voor haar dood – een romance. Nog steeds òp van verdriet vindt hij een jaar later een dubbelgangster. Maar dan gebeurt er iets ongelooflijks... | D-026 |
De vieze man | Nederland, 1977-1998 | Koot en Bie | Honderzeventien minuten Nederlandse genialiteit. Wat een onovertroffen duo! | D-055 |
Viktor Borge | Amerika | Viktor Borge | Theatershow van Viktor Borge op latere leeftijd. Zijn humor blijft echter zeer aanstekelijk en inderdaad tijdloos. Die onbekende Mozart-opera bijvoorbeeld! | R-103 |
Villa Des Roses | België, 2002 | Frank van Passel | Een engelstalige film, die zich afspeelt in Parijs, naar een boek dat het vooral moet hebben van het onnavolgbare Nederlands. Kan dat? Jawel, door een paar zeer uitgekiende accentverschuivingen. Knap werk, hoor. | R-003 |
La Vita È Bella | Italië, 1998 | Roberto Benigni | Druk baasje blijft alles van de lollige kant zien, zelfs als hij en zijn gezinnetje in een concentratiekamp terechtkomen. Hij redt er inderdaad zijn zoontje mee, maar laat zelf het leven. Tragiek wordt net iets te vaak overspeeld door boertige luim. | D-049 |
Volver | Spanje, 2006 | Pedro Almodóvar | Een film over verschijningen na de dood en over het gemak waarmee die door gelovige verwanten worden geaccepteerd. Niettemin blijft de scepsis uit, waardoor de indruk ontstaat dat ook Almodóvar een gezworen katholiek is. | D-182 |
Voskuil in Plantage | Nederland, 1997-1999 | Verplichte en vermakelijke kost voor iedereen die verslingert is aan Het Bureau | R-106 | |
Vozvrasjenië | Rusland, 2003 | Andrej Zvjagintsev | Van een land als Rusland is ook de zelfkant gigantisch. De vele films die zich daar afspelen zijn niet zelden even grauw als hun onderwerp, maar hier treffen we een Meesterwerk! De beide broertjes blijven je nog dagen bij. | R-043 |
Vrienden voor het leven (Venner for livet) | Noorwegen, 2005 | Arne Lindtner Næess | Zeer eigentijdse Petter moet in de zomervakantie mee naar een boerderij op het platteland. Daar is geen breedband, geen voetbalclub en geen GSM-ontvangst. Maar daar is wel Nila! Politiek correct jeugddrama. | R-062 |
De vuurvogel | Internationaal, 2004 | James Kudelka | Wonderlijke versie van het beroemde ballet, met digitale techniekjes opgesmukt. | R-046 |
Walking with beasts | Engeland, 2001 | Hoe ging het verder na de komeetinslag? Het team van Walking with Dinosaurs heeft een nog groter meesterwerk afgeleverd. De animaties zijn vrijwel niet meer van echt te onderscheiden. Veel extra’s! | D-066 | |
Walking with dinosaurs | Engeland, 2000 | 160.000.000 jaar geschiedenis van de dinosauriërs, verspreid over 6 delen en 2 DVD’s. De animaties verlopen weliswaar niet zo adembenemend als in Jurassic Park, maar al met al is dit toch een zeer fraai meesterwerk. | D-016 | |
Wallace & Gromit | Engeland, 1989-1995 | Nick Park | Alle vier de afleveriongen: Een heerlijk dagje uit — De verkeerde broek — Op een haar na — Een zaak van leven of brood. De filmpjes zijn onovertroffen. Het loont bijvoorbeeld de moeite om mbv de pauzeknop rugtitels van boeken te lezen! | R-026 |
WALL•E | Amerika, 2008 | Andrew Stanton | Wall•E is een schoonmaakrobotje op een met rommel dichtgegroeide aarde. De mensheid heeft zijn heil gezocht in luxueuze ruimte-resorts. Wall•E sluit vriendschap met een ultramoderne onderzoeksrobot. Er ontstaat zelfs liefde! | D-208 |
The war of the Roses | Amerika, 1989 | Danny DeVito | Het echtpaar Roses verwerft hun droomhuis, maar door hun echtelijke problemen verandert het in een nachtmerrie. Verrukkelijke film van de altijd vakmanschap afleverende Danny DeVito. | R-081 |
War of the worlds | Armenië, 2005 | Steven Spielberg | Volstrekt onwaarschijnlijk verhaal van H. G. Wells krijgt dappere make-over van S. Spielberg. Aliens veroveren de aarde met behulp van lang tevoren begraven machines. Maar op microben hadden ze niet gerekend. | D-155 |
Waterworld | Amerika, 1995 | Kevin Reynolds | Kevin is een mutant in een wereld die geheel onder water is gelopen. Geheel? Nee, een klein dorpje... ach wat, dat is een ander verhaal. Zeer verguisde film. Nochtans zeer geliefd te onzen huize. | D-006 |
De weg naar Koktjebel | Rusland, 2003 | Boris Chlebnikov | Russische road-movie. Maar wàt voor een! De weg naar Koktjebel (aan de Zwarte Zee – onverhoopte verlossing!) leidt wekenlang door de tragische zelfkant van Rusland. De constante dreiging van iets verschrikkelijks wordt nergens ingelost. | R-099 |
De weg naar Mekka | Nederland, 2009 | Jan Leyers | Nog niet gezien. | D-201 |
W. F. Hermans, een gevoelige natuur | Nederland, 2005 | Max Pam | Heerlijke documentaire over deze grillige polemist en romanschrijver. Doet verlangen naar meer. | R-027 |
What the bleep do we know? | Amerika, 2004 | William Arntz | Onvoorstelbare miskoop. In wat voor een oersoep belanden wij als zweefkezen en ander Amerikaans gespuis zich over de quantum-mechanica ontfermen? Antwoord: deze soepfilm. | D-189 |
Who’s afraid of Virginia Woolf? | Amerika, 1966 | Mike Nichols | Klassieke verfilming van een klassiek toneelstuk. Drankzuchtig en ruziënd echtpaar blijkt een fictieve zoon te hebben. De spelregels volgens welke ze daarover fantaseren vormen een van de sterke ingrediënten van dit indringende drama. | R-079 |
The witches of Eastwick | Amerika, 1987 | Kennedy Miller | Jack Nicholson is uiteraard de ideale duivel voor deze bovennatuurlijke en komische heksenvertelling. Heel mooi zijn bijvoorbeeld het toeterend snurken tijdens een saai concert en het ongehoorde braken tijdens een mis. | D-046 |
Yol | Turkije, 1982 | Serif Gören en Yilmaz Güney | ‘Moet dit land bij de EU?’ vraag je je onwillekeurig af bij de nogal middeleeuwse moraal van dit oost-turkse drama. Gaandeweg echter kom je in de ban. ’t Zijn trouwens Koerden, die twee regisseurs. | D-127 |
Zingt allen mee met Drs. P | Nederland, 2008 | Drs. P | 18 Liedjes van en een interview met de beroemde Zwitsers/Nederlandse dichter en liedjesschrijver, die ten ontrechte nog nooit de PC Hooft-prijs ontving. | D-183 |
Zwartboek | Nederland, 2006 | Paul Verhoeven | Nederlandse verzetsfilm met buitenlandse allure – al blijft het natuurlijk een Verhoeven-vehikel met expliciete sex en dito bloed. | D-191 |
Het zwijgen | Nederland, 2006 | André van der Hout | Drents mysterie, dat gedragen wordt door de wetenschap dat onze Sergej de stijlvolle filmmuziek schreef. | D-193 |